FINANSIJE TOKOM STUDIJA

 FINANSIJE TOKOM STUDIJA

Opšte je poznato da se studentski dani pamte po najlepšem periodu života. Bude obično mnogo izazova. Negde između jurnjave za čuveni budžet, uslove, ESPB bodove, vanredne rokove, jurimo i avanture, nove ljude, žurke, odmore i uživanja. Glavna stvar na kraju nedelje ili meseca, bude pitanje – jesmo li dovoljno uštedeli za kafu, pivo, bioskop, pozorište, klub..

Za više od 60% studenata glavni izvor finansiranja je upravo od strane roditelja, nekih 20% svoje troškove delimično pokriva uz pomoć privremenog posla, a svega 10% studenata se samostalno izdržava tokom studija. Ostatak studenata, svoje troškove života, delimično ili u potpunosti pokrivaju uz pomoć stipendija.

Statistika pokazuje da je svaki drugi student radio bar u nekom trenutku svog studiranja. 

Nažalost, samo 25% studenata radi posao koji je u potpunosti povezan sa svojom strukom.  

DOBRA OGRANIZACIJA?

Svakako da dobijanjem posla, slede i nove obaveze, odgovornosti, ali kako se uklopiti? Kojim metodama pribegavati?

Adaptacija na novi način života ume da bude veoma naporna i konfuzna. Zbog toga je potrebna dobra organizacija i balans između različitih vrsta obaveza.  Većina ljudi se upravo ovde susreće sa problemom. Često ne znamo kako na pravi način da se organizujemo, zaboravljamo stvari, dužnosti, sastanke.

Zbog toga je veoma bitno da svoje dnevne obaveze beležimo i zapisujemo.

U nastavku ćemo pokriti na koje sve načine možemo sebi da olakšamo praćenje svojih zadataka.

1. Planer

Vrlo verovatno ste u nekom momentu tokom svog školovanja ili studiranja pokušali da varate i prepišete na kontrolnom ili na ispitu. Niste mogli da naučite ili zapamtite određenu stvar, pa ste sebi to olakšali tako što ste je zapisali na papiriću i pokušali da prepišete sa njega.  

Slična stvar je sa planerom. Zašto biste morali da sve svoje obaveze držite u glavi, ako možete sebi olakšati i držati ih zapisane nadohvat ruke? Upravo je zato osmišljen planer.

Od brojnih prednosti korišćenja planera, izdvojićemo najvažnije:

  • Zapisivanje  svih vaših obaveza na jednom mestu
  • Mesto za ideje koje vam padnu na pamet
  • Plan ishrane ili vežbanja
  • Tačan vremenski raspored obaveza 
  • Pregled finansija (olakšava štednju i upravljanje finansijama) itd.

2. Google kalendar

Da li ste znali da u vašem Google kalendaru možete napraviti više kalendara?

Na primer, možete kreirati jedan kalendar u kome ćete pratiti vaše obaveze na fakultetu ili na poslu, a drugi u kojem ćete upisivati aktivnosti koje su vezane za vaše slobodno vreme. To mogu biti odlasci na treninge, planirani odmori, čitanje knjige. Svaki od ovih kalendara možete u bilo kom trenutku uključiti da se prikazuje u vašem Google kalendaru ili, prema potrebi, isključiti neki od njih. Na primer, tokom radnih dana vam može biti aktivan jedan, dok bi tokom vikenda primarni bio drugi kalendar.

3. Aplikacije

Postoji zaista veliki broj aplikacija koje vam na razne načine mogu pomoći oko planiranja i organizovanja. Ovog puta smo za vas izdvojili tri aplikacije.

  • Google Keep

Google Keep vam daje mogućnost da se na nekoliko načina organizujete. Možete dodavati fotografije, snimati glasovne poruke ukoliko se u trenutku setite nečega, a nemate vremena da zapišete tu misao, praviti različite liste obaveza koje imate.

  • Cortana

Cortana je praktično vaš lični digitalni asistent. Možete pisati beleške, spiskove obaveza i postavljati podsetnike za različite zadatke. Podsetnici mogu da se ponavljaju na planiran način, tako da možete kreirati nedeljni podsetnik za prodavnicu, za jutarnju ili noćnu rutinu ili bilo šta drugo što vam je svakodnevna obaveza, a često se dogodi da zaboravite na to.

  •  Trello

Trello funkcioniše u vidu digitalnih “kartica” koje uređujute po kolonama. Tako možete napraviti jednu kolonu u kojoj ćete pisati obaveze koje tek treba da obavite, jednu kolonu za obaveze na kojim trenutno radite, kao i kolonu za urađene zadatke. U bilo kom momentu možete kartice iz jedne kolone prebaciti u neku drugu.  Super stvar je što kartice imaju mnogo funkcionalnosti. Možete dodavati rokove, pisati komentare, praviti neke manje checkliste. 

RAD TOKOM STUDIRANJA ILI NE?

Kao što smo već mogli da zaključimo, balansiranje između različitih vrsta obaveza nije lako. Da li je nužno, to zavisi od osobe do osobe. Ukoliko imate tu sreću da ne morate tokom studija da obavljate određeni posao kako biste sebi obezbedili finansijsku stabilnost, svakako vam preporučujemo da to tako i ostane. Ovde prvenstveno mislimo na neke tzv. “Studentske poslove” koji podrazumevaju rad u kafiću, klubu, prodavnicama i sl. Smatramo da je studentsko doba veoma bitno i da bi ovde trebali da budemo sebični i pažlivo da biramo na koji način ćemo trošiti vreme koje nam je dato. 

Trebalo bi da budemo svesni toga da smo pri samom kraju školovanja i da bi trebali da svoje vreme usmerimo ka građenju karijere i sticanju znanja i iskustva koje nam može pomoći da dođemo do posla u struci za koju se školujemo.

Ako već imamo neki višak energije i možda malo više slobodnog vremena, ne bi bilo loše da ga iskoristimo za rad i volontiranje u nekoj studentskoj organizaciji. Na ovaj način možemo upoznati veliki broj ambicioznih ljudi koji su vrlo verovatno slični nama. Možemo steći znanje iz različitih oblasti, a koje nam može pomoći u budućnosti. Pored stavke u CVju koja je, iz ugla budućeg poslodavca, primamljivija  od nošenje tacne u kafiću, možemo upoznati i veliki broj ljudi i regrutera iz kompanija, sa kojim studentske organizacije svakodnevno sarađuju.

Ako ste pak, u situaciji u kojoj ste primoreni da obavljate određenu vrstu posla kako biste pokrili svoje troškove, savetujemo vam da budete pažljivi kod svog izbora i da ne zapostavite svoju glavnu dužnost, a to je studiranje i učenje. 

Sve u svemu, rekli bi da ne postoji tačan odgovor ili dobar izbor. Svaka situacija ima svoje prednosti i mane. Ono što bi vam za kraj rekli, jeste da zaista iskoristite svoje studentske dane na najbolji mogući način, učite, družite se i uživajte.

Tina Petrović

Član Organizacionog Tima Konferencije Novi lideri